Sådär.
Nu har man landat tillbaka i verkligheten efter en vecka i Älvdalen.

Vi var 7 st ordonnanser från Gbg som i år åkte upp till denna utbildning. Totalt var det 34 st ordonnanser från hela landet som dök upp, 33 herrar och en dam. Det fanns även 8 st instruktörer på plats, varav 2 st var från Göteborg, Bengt F och Suzanne Z. Christian S var också där men mer som representant från FMCK Riks kansli.

Schemat kan se glest ut men det är det inte.
1_schema

Dagarna börjar kl 06 och sen är det aktiviteter ända fram till minst kl 17 förutom de kvällar det är planerat kvällsaktiviteter. De flesta brukar gå och lägga sig vid 22-tiden eftersom man är ganska trött efter en dag med alpluft.
Vi fick en rejäl grötfrukost med ägg och kaffe varje morgon. På lördag eftermiddag/kväll så gick vi igenom det som är hela kursens kärnämne ”hur klarar man av kylan på bästa sätt”? Bland annat så innebär det en kort promenad med en bar fot i snön som man sen stoppar i sin bänkgrannes armhåla! Det handlar ju om att slippa förfrysningsskador.

På söndag tog vi ut vår mc258 och monterade skidor på dem.
2_garage

Sen blir det lite Bambi-på-hal-is körning. Nu hade jag förmånen att vara upp i Älvdalen redan förra året så för min del så kändes det ganska tryggt men jag minns fortfarande känslan när man skulle köra runt på de olika övningsbanorna och allt kändes väääldigt halt. Sedan går dagarna i rask takt med olika övningsmoment för att i slutet på veckan, på torsdag, praktisera de olika lektionerna i två olika orienteringsövningar. Lagom till denna dag så fick vi bottennotering i temperaturen dvs -23 grader.

3_temp

Minus 23 grader och att köra mc i 60 km/h ger en temperatur på minus 49 grader. Det är ingen temperatur som man ska avdramatisera. Det gällde verkligen att tänka på det som tidigare har lärt oss under kursen.

4_temprisk

På förmiddagen var det en stjärnorientering och efter lunchen var det meningen att det skulle bli en linjeorientering. Nu blev det inte någon linjeorientering eftersom instruktörerna upptäckte vid 12-tiden att 2 ordonnanser hade försvunnit. Så då fick vi istället påbörja ett eftersök av de försvunna ordonnanserna. Vi letade på alla de ställen och längs de vägar vi trodde att de kunde finnas, men icke. De fanns ingenstans. Vid 16-tiden förflyttade vi oss tillbaka till garaget för att tanka våra mc och ta nya tag. Men på väg tillbaka fick vi reda på att de saknade ordonnanserna återfunnits 5 mil norr om det område där vi letat. De hade fått haveri på en av sina mc och hade ingen telefontäckning. (5 mil norrut var resultatet av att de hade läst fel på en koordinat på sin körorder.) Så då kunde vi runda av orienteringsövningarna och påbörja materialvården av våra mc258. De ställs nu i förrådet för att om ett år tagas fram till vinterkursen 2014. På fredagskvällen blev det avslutningsmiddag och på lördag morgon vid 9-tiden rullade vi åter mot Göteborg.